Wij in Christus, Christus in ons.

Gepubliceerd op 26 juni 2026 om 12:20

Maar die zich aan de Here hecht, is een geest (met Hem) (1 Kor.6:17) 

Wanneer je je vertrouwen op Jezus Christus hebt gesteld (in Hem gelooft) dan kom je in Christus en Hij komt in jou. Dit wordt in allerlei bewoordingen in de Bijbel beschreven. Bijvoorbeeld: - 1 Kor.1:30: Maar uit Hem is het, dat gij in Christus Jezus zijt, die ons van God is geworden: wijsheid, rechtvaardigheid, heiliging en verlossing. - Rom. 8:10: Indien Christus in u is, dan is wel het lichaam dood vanwege de zonde, maar de geest is leven vanwege de gerechtigheid.

Hij in ons, wij in Hem, een grotere eenheid kan er niet bestaan. En deze eenheid met Christus heeft enorme gevolgen. Het zijn zoveel gevolgen dat het te ver voert om ze allemaal te behandelen in deze overdenking. Daarom zal ik het meer algemeen behandelen. 

Omdat wij in Christus zijn, mogen wij beseffen dat alles wat Hij is op dit moment ook ons deel is (het is ook van ons). Dus wil je weten wat het voor je betekent dat je in Christus bent, dan moet je onderzoeken in wat voor hoedanigheid Hij nu, op dit moment,  is. Want wat Hij is, zijn wij in Hem. Wanneer je dat gaat beseffen zal ook een bepaalde strijd in je leven verdwijnen. Je hoeft niet meer te strijden om één met Hem te worden, want je bent het al. Wat blijft is natuurlijk de strijd des geloofs, de strijd om te blijven volharden in het geloof dat je in Hem de volheid ontvangen hebt, oftewel: de strijd om op Hem te blijven vertrouwen. En Hij is te vertrouwen. Want wat/waar is Hij nu? Hij is verheerlijkt, geplaatst aan de rechterhand van God in de hemel. En elke macht of kracht is aan Hem onderworpen.

Zo schrijft Paulus in Efeze 1:21-23 (…)boven alle overheid en macht en kracht en heerschappij en alle naam, die genoemd wordt niet alleen in deze, maar ook in de toekomende eeuw. En Hij heeft alles onder zijn voeten gesteld en Hem als hoofd boven al wat is, gegeven aan de gemeente, die zijn lichaam is, vervuld met Hem, die alles in allen volmaakt. En wat zo mooi is, is het vervolg: God echter, die rijk is aan erbarming, heeft, om zijn grote liefde, waarmede Hij ons heeft liefgehad, ons, hoewel wij dood waren door de overtredingen mede levend gemaakt met Christus, - door genade zijt gij behouden -, en heeft ons mede opgewekt en ons mede een plaats gegeven in de hemelse gewesten, in Christus Jezus, (Efeze 2:4-6)

Misschien denken we “wat een heerlijk vooruitzicht dat ik later naar de hemel zal gaan, dan zijn eindelijk alle aardse problemen voorbij.” Op zich geen verkeerd verlangen, immers ook de apostel Paulus verlangde ernaar om bij Christus te zijn (Filippenzen 1:23). Maar beseffen we ook dat we nu, in de Geest reeds bij Christus in de hemel zijn? In de bovenstaande tekst staat letterlijk dat wij met Christus in de hemel zijn geplaatst. Vol heerlijkheid, vol kracht. En vanuit die kracht mogen wij zolang wij in ons lichaam op aarde leven, wandelen. Paulus bidt dan ook voor de gelovigen dat zij mogen beseffen: hoe overweldigend groot zijn kracht is aan ons, die geloven, naar de werking van de sterkte zijner macht, (Efeze 1:19)

Deze rijkdom mogen wij in geloof, vertrouwen, aanvaarden, ook al zeggen onze lichamelijke gevoelens of de dingen die wij met onze ogen zien iets anders. Maar daarom zien wij ook uit naar het moment dat niet alleen onze geest maar ook ons lichaam verlost zal worden wanneer Hij terugkomt.  (…) wij, die de Geest als eerste gave ontvangen hebben, zuchten bij onszelf in de verwachting van het zoonschap: de verlossing van ons lichaam. (Rom.8:23) 

Willen wij als gelovigen sterk staan in het leven, dan is er maar één Naam die ons sterk maakt: de naam van Christus Jezus. Doordat wij in Hem zijn, zijn veilig in God en kan niets ons nog scheiden van zijn liefde. In die positie mogen we als gelovigen standhouden en vasthouden aan ons bezit in Christus: Zijn leven, zijn heerlijkheid, zijn rechtvaardigheid, zijn heiligheid, zijn volmaaktheid, zijn kracht, zijn overwinning, zijn…. Het is alles ons deel.

Maar wij zijn niet alleen in Christus. Hij is ook in ons, door de Heilige Geest. Oftewel: Wij in Hem in de hemel, en Hij in ons op aarde. Dit besef dat Hij in ons woont, heeft vooral gevolgen voor onze levensstljl hier op aarde. Immers overal waar wij gaan of staan, daar is Hij ook, want Hij is in ons. Het is niet voor niets dat Paulus voorafgaande aan de tekst boven deze overdenking, wanneer hij waarschuwt tegen de hoererij schrijft:

Weet gij niet, dat uw lichamen leden van Christus zijn? Zal ik dan leden van Christus wegnemen om er leden ener hoer van te maken? Volstrekt niet! (1 Kor.6:15) En: Vliedt de hoererij. Elke andere zonde, die een mens doet, gaat buiten zijn eigen lichaam om. Maar door hoererij bezondigt men zich aan zijn eigen lichaam. Of weet gij niet, dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, die in u woont, die gij van God ontvangen hebt, en dat gij niet van uzelf zijt? (vers 18-19)

Het komt hierop neer: door de Heilige Geest woont Jezus Christus in ons lichaam. Wanneer wij naar een hoer gaan, onteren we niet alleen ons eigen lichaam, maar wij onteren ook Jezus Christus die in ons woont. Want waar wij gaan, daar gaat Hij die ons woont ook. En dit heeft natuurlijk niet alleen betrekking op de hoererij. Het betreft alles wat wij met/in ons lichaam doen, of het nu gaat om seksuele zonden of om het verwaarlozen van ons lichaam door een losbandig eet- en drinkpatroon. Ons lichaam is zijn woning, laten we er dan ook eervol mee omspringen.

Zou dit besef ons niet een grote afkeer van de zonde moeten geven? Het besef dat bij alles wat wij doen, ook Hij daar is. We willen Hem toch geen verdriet doen? Paulus sluit dan ook af met de opmerking: Want gij zijt gekocht en betaald. Verheerlijkt dan God met uw lichaam.(1 Kor. 6:20). 

De inwoning van Christus in ons heeft ook nog een ander gevolg. Hij is er niet alleen bij wanneer wij zondigen, maar Hij is er ook op ieder ander moment. Wanneer we het moeilijk hebben, of gebukt gaan onder zorgen, wat er ook gebeurt,  Hij is er, en we staan er niet alleen voor!  En….stap voor stap mag Hij steeds meer zichtbaar worden in ons leven.

(…) opdat Hij u geve, naar de rijkdom zijner heerlijkheid, met kracht gesterkt te worden door zijn Geest in de inwendige mens, opdat Christus door het geloof in uw harten woning make. (Efeze 3:16-17a) 

Voetnoot: Alle Bijbelteksten in deze overdenking zijn ontleend aan: Vertaling 1951 in opdracht van het Nederlands Bijbelgenootschap bewerkt door de daartoe benoemde commissies, © Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap, 1951.